Stichting Kinderen van de Voedselbank helpt jaarlijks zo’n achttienduizend Nederlandse kinderen in armoede. Dit doet de stichting niet met voedselpakketten, maar met nieuwe schoenen, truien of broeken. Twee keer per jaar kunnen de armste kinderen van Nederland – die bij een voedselbank ingeschreven staan – vijf gratis kledingstukken kiezen. Eén keer voor de zomer en één keer voor de winter.
Dit kunnen ze doen in de hiervoor gemaakte webshop. Kinderen hebben daar keuze uit zeventienhonderd verschillende artikelen. Eén ding is voor voorzitter Maurice van der Ven erg belangrijk: “Alles is nieuw.” De stichting werkt samen met grote merken in de kledingindustrie, waarvan alles voor een laag bedrag wordt opgekocht. Daarmee worden jaarlijks duizenden kledingstukken gered. “Het is eigenlijk bizar dat dit allemaal de verbrandingsoven in was gegaan”, vindt Van der Ven.
De voorzitter ziet al jaren dat er schaamte heerst rondom voedselbanken. Mensen weigeren de hulp van een voedselbank aan te nemen, terwijl ze daar wel recht op hebben. Voorzitter van der Ven ziet het juist als een voordeel dat er niemand bij zijn ‘voedselbank’ hoeft langs te komen. “De drempel bij ons is laag. Je kunt online samen met je kind winkelen zonder dat iemand het ziet”, vertelt hij.
Stichting Kinderen van de Voedselbank heeft een wereldwijd uniek concept. Nergens ter wereld is er een non-profitorganisatie met een eigen webshop, vergelijkbaar met een reguliere webshop, waar kinderen in armoede gratis online kunnen shoppen.
De webshop van de stichting is enorm groot, met duizenden nieuwe artikelen van hoogwaardige kwaliteit en bekende merken. De kinderen kunnen twee keer per jaar een compleet nieuwe outfit shoppen. Nieuwe schoenen, jassen, broeken, shirts en speelgoed, de stichting heeft het allemaal en geeft alles gratis aan de kinderen die zij ondersteunt. Voor een duidelijk beeld van onze werkwijze, bekijk onze introductiefilm bovenaan dit bericht.