De klok gaat weer een uur vooruit, maar waarom eigenlijk? | Geen Zin In

Nieuws · 1 april 2024

De klok gaat weer een uur vooruit, maar waarom eigenlijk?

Dit is de reden voor de zomertijd en wintertijd
Ieder jaar in maart en oktober mogen we er weer aan geloven: het verzetten van de klok. In het voorjaar gaan we van de wintertijd naar de zomertijd (klok een uur vooruit) en in het najaar draaien we het weer om (klok een uur achteruit). Maar, waarom doen we dat eigenlijk? En hoe voorkom je dat je ritme erdoor in de war raakt?

Aansluiten bij buurlanden

In 1977 is in Nederland de zomertijd ingevoerd. Dit deden ze om aan te sluiten bij de buurlanden. De zomertijd en wintertijd is een afspraak van de Europese Unie. In bijna alle landen in Europa gaat de klok in maart een uur vooruit en in oktober een uur achteruit.

Maar waarom is de zomertijd ooit ingevoerd in andere landen? Dit deden ze om energie te besparen. Sinds 1977 hanteert Nederland dus al dezelfde tijden als landen om ons heen, maar sinds 1980 is de zomertijd ook Europees geregeld.

Wintertijd: een uur terug
In het laatste weekend van oktober gaat de klok altijd een uur terug. Dit heet de wintertijd. De wintertijd is eigenlijk de standaardtijd, oftewel de Centraal-Europese Tijd (CET). Op 21 december is het de kortste dag van het jaar, dan wordt het om 8.45 uur licht en gaat de zon rond 16.30 uur onder.

Zomertijd: een uur vooruit

In het laatste weekend van maart gaat de klok een uur vooruit. Dit heet zomertijd. Hierdoor is het ’s ochtends een uur later licht en ’s avonds een uur later donker. Op 21 juni is het de langste dag van het jaar, dan wordt het om 5.20 uur licht en gaat de zon rond 22.00 uur onder.

Ritme aanhouden
Heb jij na het verzetten van de klok ook altijd moeite met opstaan? Je bent niet de enige. Hoewel het maar een uur is, kan de overgang van winter- naar zomertijd veel effect hebben op ons lichaam. Het beste wat je kunt doen om snel in je ritme te komen is door gewoon je oude ritme aan te houden. Probeer niet bij te slapen, maar dwing jezelf om hetzelfde ritme aan te houden. Als je normaal gesproken altijd om 23.00 uur naar bed ging, blijf dit dan doen. Je lichaam geeft vanzelf het seintje dat dit je bedtijd is.